Categorie: Uncategorized

  • SR atleet Jorne van Ginkel doet 30 juni mee aan ultra run

    Op vrijdag 30 juni 2023 en zaterdag 1 juli 2023 doet Sportclub Reeuwijk atleet Jorne van Ginkel (34) mee aan de Antwerp Backyard Ultra. Dat is een hardloop evenement volgens een principe dat in de Verenigde Staten is ontstaan en de laatste jaren wereldwijd aan populariteit heeft gewonnen, volgens het principe van de “last man standing”.

    Het is de bedoeling dat je elk uur een ronde van 6,7 km aflegt. Dit herhaalt zich totdat een loper niet meer binnen het uur binnen is of ervoor kiest om niet meer (op tijd) aan de start te verschijnen. De wedstrijd is afgelopen als er nog maar één loper over is die een ronde meer gelopen heeft dan de nummer 2. De eerste start is om 20.00 uur, de volgende ronde start om 21.00 uur. In het geval dat Jorne de eerste ronde in 50 minuten zou lopen, houdt hij dus 10 minuten pauze over. In dit concept is het de kunst om een tempo te vinden dat weinig energie kost, maar waarbij je voldoende rust overhoudt om naar het toilet te gaan, te eten en drinken en even de benen omhoog te gooien. 

    “Vorig jaar heb ik in Duitsland ook meegedaan aan een Backyard Ultra. Ik kwam toen tot 15 rondjes (100,5 km). Natuurlijk ga ik er nu alles aan doen om mijn grenzen te verleggen, maar waar mijn eindstreep zal liggen: ik heb geen idee. Wat ik wel weet is dat het zowel een fysieke als een mentale uitdaging zal worden. Ik weet nog van vorig jaar dat het elke keer weer opnieuw opstarten en vechten tegen de gedachte ‘het is nu wel genoeg’ mentaal best pittig kan zijn.”

    Er zal een aantal familieleden met Jorne meegaan als support crew. We hopen dat zij tussentijds wat updates kunnen geven, die we dan via de SR socials zullen delen. Hoewel we daar meteen maar bij vermelden: je hoeft geen wiskundige te zijn om te bedenken dat Jorne de hele nacht aan het hardlopen is en zijn doel is om tot diep in de volgende ochtend door te rennen. Dat moet hij vooral lekker doen en we wensen hem met respect heel veel succes. Maar wij zoeken die nacht wel gewoon lekker ons mandje op! Want het risico is vooraf wel heel groot, dat we de uitslag kunnen raden. Dit soort wedstrijden is niet voor watjes en dat siert Jorne. Maar er komt maar één winnaar in de uitslag. De rest krijgt achter zijn of haar naam de keiharde tekst “DNF…did not finish!”

    We wensen Jorne heel veel succes toe…en we houden jullie op de hoogte.

  • Atleten Sportclub Reeuwijk gedijen in de hitte

    Het lijkt erop dat de atleten van Sportclub Reeuwijk het warme weer hebben omarmd. Ze presteren in ieder geval goed, ondanks of misschien juist wel dankzij het warme weer.

    Tijdens de NK voor junioren U18 U20 in Bergen op Zoom haalde 800 meter loper Robin de Haan de finale van zijn favoriete afstand. Vrijdagavond 23 juni 2023 waren de voorrondes, op zaterdag 24 juni was de finale. De twee snelste lopers per serie en de 4 tijdsnelsten werden toegelaten tot de finale. Op de finaledag was het zelfs nog warmer dan de avond ervoor, maar Robin is er niet zo voor om in te houden. Normaal gesproken probeert hij altijd snel te starten en de race “hard” te maken, want zoals hij spreekwoordelijk zegt “dood gaan, doe je toch!”. Een race maak je echter niet in je eentje. Achteraf zegt Robin: “de eerste 200 meter ging erg langzaam en daarna werd er flink hard versneld, waardoor het uiteindelijk een erg snelle race werd en ik niet zoveel meer kon betekenen aan het einde.” Hij kwam helaas niet in de buurt bij het erepodium, maar is realistisch en tegelijkertijd nog vol ambitie. “Ik ben natuurlijk erg tevreden met mijn 6e plek, maar je hoopt altijd op meer.” Dat hij zijn PR van 1:54,23 minuten (gelopen op 17 juni 2023 in Nijmegen) niet kon aanscherpen, was jammer, maar er komen dit seizoen nog genoeg wedstrijden om een poging te wagen.

    Wessel Baas, de U20 SR atleet nam tijdens de NK junioren op zaterdag deel aan het kogelstoten. In het sterke deelnemersveld vocht hij zich binnen de top 10. Met een afstand van 11,96 meter – iets onder zijn PR van 12,30 meter dat hij 2 weken geleden vestigde tijdens de goed bezochte werpdriekamp van zijn thuisvereniging, behaalde hij een knappe 10e plaats.

    Op vrijdag 23 juni waren de junioren jongens te gast bij SC Antilope in Waddinxveen. De meisjes junioren waren op hetzelfde tijdstip actief bij AV’47 in Boskoop. In beide wedstrijden stonden diverse loop- en technische onderdelen op het programma. De pupillen kwamen op zaterdag 24 juni uit bij Leiden Atletiek tijdens de regionale competitie. Met name bij het laatste onderdeel “meters maken” (een duurloop van 4 minuten voor de jongste en 6 minuten voor de oudste pupillen) was de hitte een extra hindernis. Toch voltooiden alle SR pupillen dit afsluitende nummer. Om meteen daarna afkoeling te vinden met water, sponzen en heel veel ijsjes.

    Op woensdag 5 juli is er een afsluitende feesttraining voor de fitkids en de pupillen, die tijdens de zomervakantie even pauzeren. De junioren trainen verder door voor hun volgende wedstrijden en niet te vergeten de jubileum familiedag van Sportclub Reeuwijk op zaterdag 2 september.

  • Jeugd Sportclub Reeuwijk actief in competities

    Op vrijdagavond 2 juni waren de junioren onder 16 jaar te gast in Waddinxveen (de meisjes) en Boskoop (de jongens) voor de ZHM juniorencompetitie. Op de 300 meter rond banen van SC Antilope en AV’47 konden zij laten zien hoe goed ze zijn op verschillende onderdelen. Op de zaterdag daarna stonden diezelfde junioren in groten getale langs onze eigen mooie baan in Reeuwijk om te helpen bij de organisatie van de Zuid-Hollands Midden competitiewedstrijd voor de pupillen. Leuk om te zien, je kwam ze overal tegen: achter de (buiten)bar, als trainers, om te helpen bij de jury, met het klaarzetten van materialen en overal moedigden ze de pupillen hartstochtelijk aan. Deze dag kan alleen georganiseerd worden wanneer er genoeg vrijwilligers aanmelden. Het zou heel fijn zijn wanneer er meer vrijwilligers betrokken zijn bij onze club en Sportclub Reeuwijk helpen om deze wedstrijden mogelijk te maken. Alle vrijwilligers die ons geholpen hebben, bedanken we hiervoor zonder jullie was het niet zo’n mooie en gezellige dag geworden!

    Verspreid over de ochtend en middag nam een kleine 400 atleten deel aan de ZHM pupillen competitiewedstrijd in Reeuwijk. Als zij dit jaar minimaal drie van de vier wedstrijden hebben meegedaan, ontvangen zij tijdens de laatste wedstrijd dit seizoen (in september in Alphen a/d Rijn) een medaille. Maar als je tijdens één van die wedstrijden ook nog eens in een winnend team zit, zoals Joas Joustra van Sportclub Reeuwijk, krijg je met je groep nog een extra medaille! Die heeft Joas dus alvast in de pocket!

    ’s Ochtends vroeg stonden de jongste pupillen al klaar om te starten met het eerste onderdeel: de estafetterun op het middenveld, toen plotseling Snelle Rakker, onze clubmascotte, ten tonele verscheen. Snelle ging alle teams af en heeft zich suf geknuffeld met alle kinderen en oneindig veel high fives gegeven. Of Snelle Rakker binnenkort ook weer van de partij is bij een activiteit, dat weten we niet, want die haas is er altijd weer razendsnel vandoor!

    In totaal waren er 14 pupillen van Sportclub Reeuwijk die deelnamen aan deze wedstrijd op ons eigen Sportpark De Groene Zoom. De volgende pupillenwedstrijd in de ZHM competitie is op 24 juni 2023 in Leiden. Op 9 september sluiten we de competities voor zowel de pupillen als de junioren af bij AAV’36 in Alphen a/d Rijn.

    De U20 junioren Robin de Haan en Wessel Baas zijn ook behoorlijk actief. Net als de iets jongere junioren, zijn ze niet alleen voor zichzelf bezig, maar zij zetten zich ook in om anderen te kunnen laten genieten van onze mooie sport. Beiden zijn lid van de jeugdcommissie en die heeft bijvoorbeeld het trainingsweekend van de U16 en U14 junioren georganiseerd. Wessel gaf afgelopen vrijdagavond een speciale clinic speerwerpen en die viel bij de deelnemers goed in de smaak. Robin de Haan nam zaterdag 10 juni 2023 deel aan de Gouden Spike, een grote wedstrijd in Leiden en liep daar een persoonlijk record van 1:54:42 op de 800 meter. Hij gaat op 23 juni 2023 naar het NK U20 en U18 in Bergen op Zoom om daar de 800 meter te lopen. Wessel heeft zich voor die wedstrijd ingeschreven op één van zijn favoriete nummers: het kogelstoten. Afgelopen zondag namen Wessel en Robin deel aan de U20 en U18 competitiewedstrijd in Lisse.

    Kortom onze SR atleten zijn volop in actie. Ook de lange afstandlopers zitten niet stil, op 1 juli loopt een aantal atleten van SR de Ekiden in Rotterdam.

  • SR LISSE estafette-loop

    Helaas kreeg Lisse de organisatie voor hun estafette niet voor elkaar, maar wat bij hen niet lukte lukte bij ons wel: De SRLisse-estafetteloop. Vrijdagavond 3 juni verzamelde alle 5 teams zich bij de Elfhoevenplas om de vriendschappelijke strijd met elkaar aan te gaan. Per team liepen er twee lopers tegelijk. De eerste loper vertrok linksom en de tweede loper rechtsom de Elfhoevenplas. Zo kwam je elkaar onderweg nog tegen. Lopers drie en vier wisselden de eerste lopers af. Nadat ook zij rond de plas waren gelopen was het tijd voor de prijsuitreiking door Liesbeth, die iedereen een winnaar vond. Met een mooie oorkonde als aandenken, werd het tijd voor een hapje en een drankje. Het was een geslaagde avond die zeker voor herhaling vatbaar is.

  • Sportclub Reeuwijk haalt het bevrijdingsvuur in estafette van Wageningen naar Reeuwijk

    Dit jaar is het thema: Vrijheid: Jij maakt het verschil.

    Vrijheid is voor ons heel vanzelfsprekend geworden. De oorlog in de Oekraïne en de coronapandemie zijn voor velen nieuwe situaties waarbij het begrip “vrijheid”, weliswaar op onvergelijkbare manieren, heel voelbaar onder druk staan. Juist daarom is in het herdenken van strijd, het koesteren van vrijheid en het vinden van verschilmakers belangrijker dan ooit.

    Vrijdag 5 mei 2023 gaat Sportclub Reeuwijk het bevrijdingsvuur van Wageningen naar Reeuwijk brengen door middel van een estafetteloop. In 2020 konden zij helaas door de coronapandemie niet meelopen. Normaliter doet de vereniging eens in de 5 jaar mee. In verband met het 65-jarig jubileum van Sportclub Reeuwijk wordt dit jaar het vuur weer opgehaald.

    In totaal zijn er 1700 lopers en 87 loopgroepen uit het hele land die meedoen.

    Sportclub Reeuwijk reist met 18 personen richting Wageningen. 2 busjes, 2 fietsers, 2 chauffeurs en 15 lopers. Wanneer er iemand loopt fietst er iemand naast. Dit een kleine 75 kilometer lang. Het vuur wordt met een fakkel aangestoken op het plein in Wageningen. Het vuur mag niet uit, dus ook daar moet goed op gelet worden.

    Het bevrijdingsvuur is het symbool voor nationale eenheid en voor leven in vrede en vrijheid. In de nacht van 4 op 5 mei ontsteekt de burgemeester van Wageningen tijdens een ceremonie het vuur op het plein voor het historische Hotel de Wereld in Wageningen. In 1945 is in Hotel de Wereld de capitulatie getekend. Vanaf deze historische plek vertrekken de Sportclub Reeuwijk atleten met het bevrijdingsvuur naar Reeuwijk. Het is een belangrijk moment voor de herdenking en viering van 4 en 5 mei. “Vrijheid: Jij maakt het verschil”

    Om 10.00 uur zal het vuur overhandigd worden aan burgemeester Grauss,  van Bodegraven-Reeuwijk bij het monument de “Boze Vogel” aan de Thorbeckelaan in Reeuwijk.

    De atleten van Sportclub Reeuwijk nodigen iedereen uit om hierbij aanwezig te zijn.