Categorie: Uncategorized

  • Atleten Sportclub Reeuwijk succesvol in Rotterdam Marathon

    De marathon van Rotterdam is voor veel hardlopers #de mooiste en daarom nam een flink aantal lopers van Sportclub Reeuwijk deel afgelopen zondag 16 april. Een tiental atleten was actief op het hoofdnummer, de volle 42 kilometer en 195 meter tot aan de finish op de Coolsingel. Zij hebben stuk voor stuk hun persoonlijk beste prestatie geleverd of verbeterd, dus de meeste atleten zullen tevreden terugkijken op de marathon.

    De snelste tijd was er voor Frans van Zuilen, die steady als altijd liep. De Reeuwijkse atleet nam vorig jaar nog deel aan een extreme trail run over 100 kilometer, je zou bijna denken dat de marathon dan een eitje is. Hij snoepte ongeveer 2 minuten van zijn PR af en dat staat nu op 3 uur, 22 minuten en 48 seconden.

    Jorne van Ginkel mocht vanwege behaalde prestaties op andere afstanden in het afgelopen seizoen deelnemen met een wedstrijdlicentie en dus officieel meestrijden om het Nederlands Kampioenschap op de marathon. Tirza van der Wolf (in 2021 de eerste Nederlandse vrouw in de Rotterdam Marathon) was niet fit genoeg om deel te nemen, ook haar man Marc Cinjee liet deze marathon schieten.

    Jorne finishte in een tijd van 3.27.39 maar was daar na afloop niet helemaal tevreden over. “Als ik kijk naar de dag zelf, dan overheerst op dit moment de teleurstelling. Toen ik in februari een snelle halve marathon liep, begon bij mij een tijd van rond de 3 uur als realistisch te leven. Helaas heb ik daarna een aantal domme fouten gemaakt die ervoor hebben gezorgd dat ik overtraind ben geraakt. De laatste anderhalve maand veel rust gehouden om fit aan de start te staan. Helaas daardoor te lang te weinig kilometers gemaakt, waardoor mijn benen vanaf 18 kilometer extreem begonnen te protesteren. Het loslaten van het 3 uur schema was mentaal zwaar. (…) Eén ding was alleen zeker: opgeven was geen optie, ik moest en zou de Coolsingel halen.” schrijft Jorne op Instagram. Uiteindelijk snoepte hij toch 37 seconden van zijn PR af, hoewel dat niet was waarvoor hij was gekomen.

    Ook Erik Huisman (3.39.01), Lizette van Groningen (4.03.34), Raymon Epping (4.10.13) en Gijs Graveland (4.32.48) verbeterden hun PR. Voor Matthijs Muller (3.42.33), Wim van Meegdenburgh (3.44.35), Edmond v/d Voort (4.13.25) en Christian van Rosmalen (4.43.39) was het de eerste keer dat zij een marathon hebben uitgelopen.

    Op zaterdag namen D junior Sydney en master Raymon Epping deel aan de City Run. Sydney was zijn vader de baas in een PR van 21 minuten en 48 seconden. Raymon liep het opwarmertje over 4,2 kilometer in een PR van 22.44 minuten. Jolanda van Zuilen (53.24 PR), Jenny Verstegen (1.00.47 PR) en Richard Verstegen (1.01.28) liepen op zondag de kwart marathon, die eveneens op de Coolsingel finishte.

    De marathonlopers zullen even moeten bijkomen van deze afstand, herstel trainingen doen en daarna weer nieuwe doelen stellen. Jorne heeft er alweer zin in: “De ervaring van de marathon van Rotterdam was geweldig (..)”. Hij gaat er alles aan doen om sterker terug te komen. Morgen mag hij dan misschien een beetje strompelen als hij voor de klas staat, maar dat hij de eerste 10 kilometer Arjen Robben op de hielen zat, zal toch best indruk maken op zijn leerlingen.


  • Robin de Haan op trainingsstage in Spanje.

    Sportclub Reeuwijk U20 junior atleet en middellange afstandloper Robin de Haan is op trainingsstage in Spanje. Hij vertrok op donderdag 6 april vlak vóór Pasen en is deze gehele week volop in training tot donderdag 13 april. De 17-jarige HBO student maakt deel uit van het MiLa (middellange afstandslopers) team van ATR, het Atletiek Trainingscentrum Rotterdam, dat topsport talenten uit de hele regio Rotterdam begeleidt. De groep van ATR is neergestreken in het Zuidspaanse Nerja. In tegenstelling tot de meeste bezoekers aan die regio, zullen zij geen oog hebben voor het nabijgelegen Alhambra, maar de focus ligt volledig op en rond de atletiekbaan.

    ATR is daar met een multidisciplinaire groep atletiek talenten op trainingsstage, zowel ter voorbereiding op wedstrijden als om te leren trainen en het belang te leren van herstel. Het moet een leerzame periode zijn voor alle atleten en zeker ook voor Reeuwijker Robin de Haan. De 800 meter loper heeft het in ieder geval heel erg naar zijn zin: “Ja, het is heel erg leuk hier. Met die warme temperaturen, is het veel beter weer om in te trainen. Ook trainen Thijmen (zijn trainingsmaatje bij ATR) en ik een week veel meer dan normaal, eigenlijk iedere dag.” Dat wil best wat zeggen, want normaal gesproken levert Robin al een behoorlijke trainingsinspanning. Deels op de vertrouwde atletiekbaan van zijn Sportclub Reeuwijk, deels bij ATR in Rotterdam en daarnaast doet hij ook de nodige duurtraining voor zichzelf, bijvoorbeeld in het plassengebied van de Reeuwijkse Plassen.

    Maar in de Spaanse zon, gaat alles dus nóg intensiever: “Op een trainingsdag doen we in de ochtend een duurloop van 40 tot 60 minuten. In de middag doen we dan baanschema trainingen. Bijvoorbeeld 10x 600 meter of 5x 5 minuten, afgewisseld met 6x 300 meter.” Veel tijd om van de omgeving te genieten is er dus niet. Al met al hoopt Robin met de trainingsarbeid die hij nu vroeg in het seizoen investeert zijn prestaties dit jaar verder te verbeteren. Zijn 3e plaats op de 800 meter bij het Nederlands Kampioenschap voor junioren in 2022 smaakte naar meer en dus moet er hard gelopen worden. Hard en veel… “Aan het einde van deze trainingsstage van donderdag tot donderdag zullen we uiteindelijk op zo’n 120 kilometer uitkomen”.

    De groep van ongeveer 10 marathonlopers van Sportclub Reeuwijk die komende zondag aan de start staan van de NN Rotterdam Marathon hebben daar zelfs ontzag voor. Bijna drie marathons in één week…dat is pittig!

    En Robin de Haan? Nou, die gaat voorlopig lekker door met trainen. “Hierna ga ik nog een weekendje naar Soest met het hele ATR MiLa.” Natuurlijk in de hoop en verwachting dat die trainingsarbeid later dit seizoen rendement gaat opleveren. We gaan het volgen!

  • Baanseizoen 2023 gestart

    Overhandigen jubileum vlag aan het bestuur

    Op zaterdag 25 maart 2023 werd het baanatletiek seizoen gestart op onze eigen gezellige atletiekbaan op Sportpark de Groene Zoom. Om 10.15 uur was het de eer aan de allerjongste atleten van onze club, de fitkids (4-6 jaar), om het seizoen te starten. Zes fitkids streden mee om de eer: Reagan, Riley, Spencer, Maevis, Sven en Tosia mochten 40 meter sprinten, verspringen,  bal werpen en een afsluitende 400 meter. Na afloop ontvingen zij van Snelle Rakker een heerlijke chocolade paashaas, hun prestaties van de dag op een oorkonde en wellicht hun allereerste medaille. Wat een mooi feest! En toen moest het feest voor de andere atleten nog beginnen!

    Voordat de pupillen en junioren hun wedstrijd begonnen, reikte Snelle Rakker namens alle leden van Sportclub Reeuwijk een speciale jubileumvlag uit aan het voltallige bestuur. Gezamenlijk hesen zij de vlag in top met het logo van SR en dat van het 65-jarig jubileum.

    Nu was het de beurt aan de pupillen, de junioren en gelukkig ook enkele lange afstand lopers om deel te nemen aan de openingswedstrijd. Er werden meteen al veel persoonlijke records gezet of verbeterd, we hopen dat jullie dat ook in de komende maanden kunnen volhouden! De onderdelen waren voor iedere pupil of junior min of meer gelijk: sprinten, verspringen, speer- of vortex werpen, een middellange afstand loop en hoewel het fris was, zoals je kunt verwachten eind maart, bleef het voor de meeste atleten gelukkig droog. Het was vooral de harde wind, die het de atleten lastig maakte. Met volle bak wind tegen, is sprinten nog niet zo makkelijk…

    Voor de meeste atleten inderdaad…maar precies tijdens de 5.000 meter loop braken de wolken open en dus was het voor de lange afstand lopers gedurende zo ongeveer hun hele wedstrijd nat. Niet leuk natuurlijk, maar de bikkels die zich hadden aangemeld, hielden stug vol. Speciale vermelding voor C-junior Manouk Snaterse die als enige dame tussen de senior/master mannen haar twaalf-en-een-halve ronde liep. Hoewel ze niet zo snel was als tijdens de VOSPLAN Reeuwijkse Plassenloop de week ervoor, mocht ze gegeven de omstandigheden best tevreden zijn met haar prestatie.

    De dag werd afgesloten met een van de meest spectaculaire onderdelen van de baanatletiek: de sprint estafettes. Het stokje ging bij alle teams netjes van hand tot hand en het kwam rap over de finish. De jongens junioren C met Janno, Robin, Bas en Ibi op de 4 x 100 meter en ook de meisjes junioren C met Anneke, Kyara, Manouk en Noor op de 4 x 80 meter wisten een nieuwe baanrecord te lopen. Om potten te kunnen breken tijdens de landelijke competitie zal het een tandje sneller moeten, maar dat is een kwestie van trainen. Gelet op het enthousiasme van de atleten, hebben we daar alle vertrouwen in!

    De kop is eraf en we kunnen terugkijken op een gezellige openingswedstrijd. In april start de ZHM pupillencompetitie (athletic champs) met een wedstrijd op de mooie baan in Lisse. De junioren (CD) gaan voor hun eerste wedstrijd naar Zoetermeer. Voor een aantal lange afstand lopers staat vooral de marathon van Rotterdam met dikke letters in de agenda. Wat je ook gaat doen, we wensen je veel succes dit seizoen!


    Tijden s de 5000 meter
  • Gouds duo wint 69e VOSPLAN Reeuwijkse Plassenloop

    De 69e editie van de hardloopwedstrijd die ieder jaar door atletiekvereniging Sportclub Reeuwijk op de derde zaterdag in maart wordt georganiseerd, werd zowel bij de mannen als bij de vrouwen gewonnen door een atleet van AV Gouda. Martijn Klaasse won de wedstrijd over 15 kilometer in een tijd van 51:36 minuten, zijn clubgenote Daphne Lamboo mocht na afloop de hoogste trede van het erepodium bij de dames betreden (59:41 minuten).

    Op zaterdag 18 maart 2023 was de parkeerplaats nabij Restaurant Paviljoen ’t Reeuwijkse Hout en de surfclub weer als vanouds omgetoverd tot het start-/finishgebied van de VOSPLAN Reeuwijkse Plassenloop. Het krioelde er van de atleten, hun begeleiders/supporters en vrijwilligers. ’s Ochtends om 11.15 uur werd precies zoals gepland gestart met de allerjongste deelnemers, maar natuurlijk niet zonder een goede warming up! Bollo de Beer, de bekende mascotte van het naastgelegen recreatiepark, verzorgde samen met Snelle Rakker, in de wijde omgeving rond Reeuwijk minstens zo bekend, een sfeervol moment vlak voor de start. Ongeveer 60 pupillen namen deel aan de twee afstandslopen van 1.100 en 2.400 meter. In de categorie meisjes onder 9 won Lotte Buijs van alweer AV Gouda de 1.100 meter loop. Lieke Piet van de organiserende vereniging werd vierde. Brenden Onos van SAV uit het Westfriese Grootebroek was de snelste jongen onder de 9, Joas Joustra van Sportclub Reeuwijk werd knap derde, net voor Bryan Schouten die ook voor de thuisploeg uit komt. Bij de meisjes onder 12 was het Nora van der Veen van Antilope uit Waddinxveen die het snelst was op de 2.400 meter. Over die afstand was bij de jongens onder 12 jaar Daan Gastra uit Gouda de winnaar.

    De start van de 5 km

    De thuisatleten van Sportclub Reeuwijk gaven vooral op de 5 kilometer prestatieloop hun visitekaartje af. Tirza van der Wolf won in een tijd van 17:10 minuten, haar echtgenoot Marc Cinjee kwam bij de mannen eveneens als eerste over de meet (15:58 minuten). Robin de Haan, één van de junior talenten (U18) van Sportclub Reeuwijk, werd tussen de grote mannen derde in een tijd van 16:36 minuten. De snelste U16 junioren van de thuisvereniging waren Janno de Pater (10e plaats overall in 18:14 minuten) en Manouk Snaterse (12e plaats overall in 25:22 minuten).

    Trix Hakstege van Altis uit Amersfoort won de 10 km prestatieloop in 37:50 minuten, de snelste SR-atlete op die afstand was daar Liesbeth Windhorst (48:14 minuten). Danny Binnendijk uit Bodegraven bemachtigde de overwinning op de 10-km loop bij de mannen in 36:15 minuten, Jelle Streng was de snelste man van SR op de 10 km.

    Bij de 15 km prestatieloop werd Lisette Verleun van de thuisclub tweede op ruime afstand van Daphne Lamboo. Martijn Klaasse bemachtigde de eerste plaats vóór Guido Stolle uit Gouda en de winnaar van vorig jaar Willem Anker van SC Antilope. Jorne van Ginkel was de eerste man van SR die de over de streep kwam bij de 15 km.

    Alhoewel de winnaars in de diverse leeftijdscategorieën dit jaar niet meer werden uitgesplitst, was het leuk om te zien dat het deelnemersveld bestond uit atleten van alle leeftijden. De jongste deelnemer was 4 jaar jong, maar ’s middags zagen we best een aantal fitte zeventig plussers die ogenschijnlijk moeiteloos hun rondje rond de surfplas liepen.

    Zo kijken ongeveer 550 hardlopers terug op een mooie wedstrijd, op naar volgend jaar de 70e VOSPLAN Reeuwijkse Plassenloop. Aanstaande zaterdag begint het atletiek baanseizoen op sportpark de Groene Zoom, de openingswedstrijd is de start van een druk 65 jarig jubileum seizoen.

  • 50 keer gestart, maar nooit gefinisht

    Cees als starter Plassenloop 2022

    Komende zaterdag 18 maart 2023 staat de 69e editie van de VOSPLAN Reeuwijkse Plassenloop gepland. Als alles goed gaat, zal Cees Wiezer daarbij voor de 50e keer het startschot geven. Een gebeurtenis om even bij stil te staan.

    De 81-jarige oud-atleet en erelid van Sportclub Reeuwijk nam de taak van starter bij de plassenloop destijds over van Leen Konijn uit Boskoop, die zoals dat destijds gebruikelijk was gehuld ging in een lange witte slagersjas. Als starter bij atletiekwedstrijden werd Cees Wiezer later een vaste waarde, niet alleen voor zijn eigen cluppie uit Reeuwijk, maar ook regionaal en later ook landelijk. In de laatste decennia was hij vooral als opleider en beoordelaar van andere starters actief. Nog steeds wordt menig starter een tikkeltje nerveus als ze hem plotseling in het vizier krijgen langs de baan. “Sta ik gewoon in het publiek naar mijn kleindochter te kijken, komt zo’n starter toch even een praatje maken. Even checken wat ik kom doen, haha! Maar Cees is inmiddels vooral liefhebber en de grootste fan van zijn kleindochter, die komende zaterdag op de Plassenloop haar veertiende verjaardag viert. “Dat zijn we wel gewend. Mijn vrouw en ikzelf zijn ook in maart jarig, dus dat één van onze verjaardagen samenvallen met de derde zaterdag in maart, ja…dat is best wel vaak voorgekomen. Net als alle typen weer die je kunt verwachten in maart. Soms was het bijna twintig graden en prachtig weer, maar we hebben in al die jaren van alles gehad…gevoelstemperaturen van -15, sneeuw, hagel, regen, harde wind…ja, dat hoort erbij, hè?”

    “Vroeger liepen we over de Zoetendijk heen. We startten op de verlengde Notaris d’Aumerielaan, dan de ’s-Gravenbroekseweg en de Smalle Ree. Er werd omgekleed bij Hotel Sport van Rooie Rinus. Toen ik daar voor het eerst binnenkwam, snapte ik er geen snars van. Er stond in het midden een hele grote biljarttafel met een bordje erbij “niet masseren”. Maar zodra je daar binnen liep, lag iedereen daar midden op die tafel om juist gemasseerd te worden!”

    Cees was als geboren en getogen Gouwenaar lid geworden bij de Goudse Cricket en Football Club Olympia. In die tijd was er ook een atletiek afdeling binnen die omni-vereniging. Als tiener keek hij op tegen de net wat oudere jongens en jongemannen. “Cor Buitelaar liep toen rond in een zwart trainingspak met “Olympia ‘86” erop. Dat vond ik zo gaaf, zo’n pak! Onder andere Cor, maar ook  Arie Slappendel (de grondlegger van de plassenloop en Sportclub Reeuwijk), Koos van de Bunt en Jan van Zijl waren betrokken bij de eerste plassenloop. En zij richtten daarna de atletiekvereniging op.”

    “Later werd het groter, toen verhuisde het secretariaat naar “De Brug”. Weer later werd dat de Reehorst, tot Bob de Vos senior (al meer dan 25 jaar sponsor en inmiddels naamgever) opmerkte dat de naam plassenloop weinig eer werd aangedaan voor degenen die maar 5 kilometer liepen. Die zagen de Reeuwijkse Plassen helemaal niet”, dus opnieuw werd besloten om de start/finish te verplaatsen. Sindsdien is dat op de Reeuwijkse Houtwal, vlakbij Restaurant Paviljoen ’t Reeuwijkse Hout.

    Een brede glimlach verschijnt op het gezicht, als Cees gevraagd wordt of hij de plassenloop ook zelf gelopen heeft? “Haha, nee joh…doe niet zo gek! Ik was een sprinter hè? 400 meter was al lange afstand!” Het leidt tot een opvallende constatering: je hebt dus de plassenloop 50 keer gestart, maar niet één keer ben je gefinisht! “Ja, zo is het! Sterker nog: als het koud weer was, dan was ik hem na het startschot gesmeerd hoor” glundert Cees nog even verder. “Je dacht toch niet dat ik dan bleef blauwbekken tot die gasten eindelijk een keer klaar waren?”

    Dat sprintersbloed heeft Cees inmiddels dus doorgegeven aan de volgende generaties. Dochter Christy is met veel passie actief als voorzitter van de jeugdcommissie, trainerscoördinator en daarnaast heeft ze nog wat taken. Eén van die andere taken is dat ze de start- en estafettetrainingen geeft. En kleindochter Aelin is ook geen liefhebber van de lange afstand, hoewel ze komende zaterdag wel aan de start van de 5 kilometer verschijnt. Als opa Cees haar en alle andere deelnemers het startschot geeft, doet hij dat dus voor de 50e keer. Maar bij de familie Wiezer begint het seizoen eigenlijk pas een week later…dan begint het baanseizoen en gaan we lekker sprinten. “Dat is en blijft het mooiste wat er is, hoor!”

    De 69e VOSPLAN Reeuwijkse Plassenloop start om 11:15 met de 1100 meter, gevolgd door de 2400 meter kidsrun. Daarna zijn de 5, 10 en 15 km aan de beurt. Inschrijven kan op de dag zelf in de tent tot een half uur voor de start van de afstand. Verdere informatie is te vinden op www.plassenloop.nl

    Cees starter op de baan 2022