Categorie: Uncategorized

  • Zuid Holland Midden pupillen wedstrijd op 21 mei als vanouds

    Ruim 350 pupillen atleten uit de regio Zuid-Hollands Midden, afkomstig van Lisse tot Schoonhoven, uit Leiden, Zoetermeer, Alphen, Gouda en alle kleinere plaatsen daartussenin waren afgelopen zaterdag te gast bij Sportclub Reeuwijk op de atletiekbaan aan de Groene Zoom. Verdeeld in een ochtendprogramma voor de allerjongsten en een middagprogramma voor de iets oudere pupillen, werkten zij een meerkamp af, zoals we die alleen nog vaag konden herinneren uit de pre-Corona tijd. In een prachtige ambiance met veel publiek langs de baan en op het middenveld, gaf Sportclub Reeuwijk een prachtig visitekaartje af. Strak georganiseerd en gecoördineerd, maar tegelijkertijd heel sportief en oergezellig.

    De buitenbar had het er maar druk mee…naast de van voorgaande edities bekende broodjes hamburger waren er dit keer ook vers gebakken pannenkoeken te koop. Om een dergelijk groot evenement te organiseren, was zo ongeveer de halve vereniging in touw, maar het resultaat mocht er zijn.

    Van de organiserende vereniging waren 11 atleten actief. De atletiekverenigingen uit de regio ZHM hebben gezamenlijk afgesproken de pupillen tijdens deze regionale wedstrijden te verdelen over teams die bestaan uit ongeveer 10 atleten van verschillende verenigingen en van wisselende samenstellingen. Daarmee wordt fair play bevorderd, daarnaast is het voor méér kinderen mogelijk om een keer in een winnend team te zitten. Dat pure geluk mocht Timon de Pater ervaren, met zijn team sloot hij de meerkamp winnend af. Lauren Bot deed voor het eerst mee aan een wedstrijd en zij genoot er zichtbaar van: “Leuk!” was haar kort maar krachtige commentaar. Om op de vervolgvraag of zij zich zou inschrijven voor de volgende wedstrijd in juni te Lisse, te antwoorden: “Ja, zeker!”.

    Deze meerkamp startte met een estafette run op het middenveld, waarna de individuele onderdelen in teamverband werden afgewerkt. Voor de ene atleet betekende dat hordenlopen, hoogspringen, bal stoten (de voorloper van kogelstoten) en vortex werpen (een voorloper van speerwerpen), een ander groepje werkte weer andere onderdelen af, zoals sprinten, de hindernispendel, verspringen of polsstok verspringen (inderdaad, een voorloper op..). Alle materialen waren uit de opslag gehaald om deze wedstrijd te kunnen houden. Wat een werk en wat een prachtig gezicht om zoveel jeugdige atleten vergezeld van ouders, broertjes en zusjes, opa’s en oma’s en nog veel meer geïnteresseerde toeschouwers verspreid over de atletiekbaan te zien.

    Ook leuk, maar sportief van een andere orde, was de prestatie van onze junior Robin de Haan. Hij lijkt van plan te zijn de clubrecords van de vereniging stuk voor stuk op zijn naam te zetten. Dit maal liep hij zijn eigen PR en het clubrecord van 2002 op de 1.500 m aan gort: tijdens een wedstrijd in Wageningen met U18, U20 en senioren deelnemers liep de 16-jarige SR atleet in een prachtige tijd van 4:05,85 naar een knappe derde plaats.

    De komende weken vóór de schoolvakanties komen zowel de seniorenploeg als de junioren en pupillen nog in competitieverband uit bij verschillende wedstrijden.

    Nora, Caitlynn en Odin in actie tijdens het meters maken
  • Afgelopen weekend (13-15 mei 2022)was het zover, de Koning van Spanje Trail in Gulpen.

    Deze klassieker in het Limburgse Heuvelland bestaat uit verschillende routes door Zuid-Limburg en een stuk België. Deze trail dankt zijn naam aan de start en finish locatie in Gulpen: de Koning van Spanje beklimming. Een heuvel die door de Koning van Spanje tijdens de veldtochten door de Nederlanden gedurende de 80-jarige oorlog werd bezet. Frans van Zuilen had 3 jaar geleden ook al mee gedaan. Gelukkig kon het dit jaar weer doorgaan en had hij ook zijn vrouw, Jolanda van Zuilen enthousiast gemaakt. En daarna volgden wij, Richard en Jenny Verstegen, want het was ook wel weer tijd voor een gezellig weekend weg. De trainingen deden we in Bergschenhoek en Amerongen, want ja, wennen aan hoogtemeters was nodig. Frans had zich voor 3 afstanden ingeschreven, de zogenaamde ‘ultimate’. Te beginnen op vrijdagavond. Ook Jolanda deed mee aan de night trail van 14 km (met dik 400 hoogtemeters d+) Ze finishten hand in hand (en Jolanda met een geschaafde knie) in 1.52.31! Daarna snel het bed opgezocht. Frans moest immers weer vroeg op om zich voor te bereiden op de trail op zaterdag, nl 43 km met 1250hd+ met een limiet van 6 uur. Dit haalde hij dik. Zelfs binnen de 5 uur. Inmiddels waren wij aangekomen in Gulpen en konden we Frans binnen halen bij de finish. Op zondag was het de beurt aan ons allen. Frans de 30 km met 800hd+ en Jolanda, Richard en Jenny de 18km trail met 450hd+. Allen zijn we binnen de tijdslimieten gefinisht en zijn we dik tevreden met onze prestaties. Het was loei zwaar, maar wat is het prachtig om in de heuvels van Zuid-Limburg te mogen lopen.

  • Robin de Haan verbetert clubrecord op de 800 meter.

    Robin de Haan, de achterste loper, in actie op de 800 meter

    Vrijdag de dertiende…je zult maar bijgelovig zijn. Dan zou je waarschijnlijk niet eens aan de start verschijnen. Zo niet Robin de Haan van Sportclub Reeuwijk. Afgelopen week begonnen aan zijn HAVO eindexamen en blijkbaar voelde hij zich kiplekker en is hij niet bijgelovig, want op die bewuste vrijdag de dertiende heeft hij het clubrecord op de 800 meter, dat sinds 2002 in handen was van Roel van Opdorp, verbeterd. Na twee ronden finishte hij in een tijd van 1:56,42. De junior heeft daarmee in Utrecht bij de 2de Runnersworld Track Meeting op de 800 meter een prachtig persoonlijk- en clubrecord gelopen, zijn tijd was ruim 1 seconde onder zijn indoor clubrecord op de 800 meter. Hiermee zette hij zijn groeiende vorm voort van zaterdag 7 mei. Bij de Ter Specke bokaal in Lisse liep hij eveneens een PR op de 1.000 meter (2:36,56). Het was zijn debuut op een “grote mannen wedstrijd”, de junior in vorm verscheen daar aan de start tussen de beste junioren en senioren op deze middellange afstand. Dat is een mooie opmaak voor de rest van het seizoen.

    Op zaterdag 14 mei 2022 was het de beurt aan de D junioren van Sportclub Reeuwijk om hun beste prestaties te laten zien. Op het prachtig gelegen complex van AV Hellas in Utrecht, namen 4 jongens (Sidney, Robin, Janno en de op het laatste moment opgeroepen Stijn) en 4 meisjes (Anneke, Manouk, Kyara en Aelin) D-junioren deel aan de landelijke competitie. Onder leiding van Daphne Droog en aangemoedigd door hun ouders, presteerden ze boven verwachting. De jongens behaalden een verdienstelijke 11e plaats (van 15), de meisjes werden 8e (van 12) in de eindrangschikking. Persoonlijke triomfen waren er onder andere voor Anneke Siedsma (2e bij het kogelstoten met 8,21 m), Aelin Smits (2e bij het speerwerpen met 17,27m en 9,23 sec op de 60m), een evenaring van haar PR voor Manouk Snaterse bij het hoogspringen (1.15m), een PR en een 8e plaats voor Sydney Epping bij het verspringen (3,61m), een 4e plaats in een PR voor Janno de Pater bij het 80m hordenlopen in 15,93 sec en een 7e plaats op de 600m in 1:54,52), een 8e plaats op de 600m voor Robin Hermeler in 1:56,97 en een prachtige tijd van 12,98 sec voor Stijn Vordeman op de 80m sprint. Stuk voor stuk prachtige prestaties, maar de koningin van de dag werd toch echt Kyara Lankheet. Op vrijdag de dertiende werd zij dertien. En op de zaterdag daarna pakte zij de meeste punten voor haar team, vooral dankzij een scherpe tijd van 1:56,62 op de 600m, maar ook haar 9e plaats op de 60m sprint mocht er zijn (9,32 sec). En laten we de 2 mooie estafettes van de twee teams niet vergeten.

    Aanstaande zaterdag staat bij Sportclub Reeuwijk de grote pupillenwedstrijd (Athletic Champs) op het programma, waar pupillen uit de regio Zuid-Hollands Midden gaan strijden om de sportieve eer.

    Stijn Vorderman in actie op de 80 meter sprint

  • Atletiekjeugd op dreef in Leiden en Gouda

    Aelin aan het polsstokverspringen bij de junioren D meisjes

    Terwijl de junioren op vrijdagavond 22 april aan hun warming up begonnen voor een extra training, spoot de sproei-installatie het middenveld van de atletiekbaan spontaan en rijkelijk en vooral heel erg lang in het rond. Met de wind erbij leverde dat een gratis spektakel op…de Aquanura in de Efteling valt erbij in het niet. Lastig alleen, als je tussen dat opgespoten slootwater door wilt trainen. En dit keer stond er nota bene een discus clinic gegeven door erelid en wereldkampioene Tine Schenkels op het programma…toch wel fijn dat van CVC twee man sterk naar het sportpark kwam om de kraan dicht te draaien. En daarna kon er gewerkt worden aan de fijne kneepjes van discuswerpen…een eeuwenoud, maar verdraaid lastig onderdeel van de moeder aller sporten. Nou, als er ééntje is die je daarmee verder kan helpen, dan wel de meervoudige wereldkampioene.

    Daags erna werd de eerste ZHM (Zuid-Hollands Midden) C/D junioren blokmeerkamp gehouden in Leiden. Op de prachtige atletiekbaan van Leiden Atletiek mochten Ruben, Thiago, Sydney, Janno, Robin, Kyara, Evi, Manouk en Aelin hun beste kunnen laten zien. Wat vooral opvalt bij dit stel tieners is de onderlinge band, de samenwerking, waarbij de jongens en meisjes elkaar stimuleren, aanmoedigen, opzwepen, feliciteren, opbeuren en dollen…daar zou mening volwassen team een voorbeeld aan kunnen nemen! Alle atleten hebben een heerlijke middag gehad en menig PR werd verbeterd. Top 10 eindklasseringen vielen ten deel aan Janno de Pater (7e plaats, 23,20 sec. op de 150m / 6.22 m bij het kogelstoten / 1.25 m hoogspringen), Robin Hermeler (9e plaats, 23,77 sec. op de 150m / 6.76 m bij het kogelstoten / 1.25 m hoogspringen) en Aelin Smits (9e plaats, 23,29 sec. op de 150m / 17.49 m bij het speerwerpen / 4.50 m polsstok verspringen).

    De pupillen waren diezelfde dag aan de eerste ZHM Athletic Champs competitie begonnen, die werd georganiseerd bij AV Gouda in het Groenhovenpark. Mila, Luca, Noor, Odin, Micha en Timon namen in het kenmerkende rood-wit-blauw van Sportclub Reeuwijk deel aan de wedstrijd. Deze begon zoals altijd met een estafette run op het middenveld, gevolgd door verschillende onderdelen. Veel pupillen van Sportclub Reeuwijk vielen in de prijzen met hun team. Een opvallende prestatie was de 1.400 meter die Noor van den Heuvel aflegde bij het onderdeel “meters maken” (6 minuten hardlopen).

    Het was derhalve een succesvol, sportief en geslaagd weekend voor de jeugd van Sportclub Reeuwijk.

    Luca actief bij de 40 meter horden bij de pupillen
  • Bijzonder weekend voor Sportclub Reeuwijk atleten.

    In het startvak bij de NN marathon van Rotterdam voor de atleten die verwachten te finishen in een tijd van 3 uur 40 staat Raoul Smit Sibinga redelijk relaxed aan de start. Hij draagt als zeer ervaren lange afstand loper een vlag op de rug, met daarop de tijd die hij moet lopen. Om hem heen drentelen hardlopers, die hun spieren vlak voor de start proberen warm te houden. Je kunt de adrenaline bijna ruiken…
    De NN marathon van Rotterdam is voor de Nederlandse atletiek wereld toch iedere keer weer een bijzonder evenement. Niet alleen de prestaties van de topatleten springen in het oog, maar de deinende massa op de Coolsingel…het maakt indruk. Zodra na het geluid van de scheepshoorn de eerste rijen in beweging brengt, schuifelen de rijen daarachter voetje voor voetje in de richting van de start. Voor de lopers die uitlopen als belangrijkste richtpunt hebben, duurt dat wel een tijd. En toch. Als je ziet met hoeveel respect de laatste loper op de Coolsingel wordt ontvangen, dan kun je niet anders dan concluderen dat het lopen van een marathon een prestatie op zich is.
    Vier atleten verbonden aan Sportclub Reeuwijk namen deel aan deze editie. Raoul Smit Sibinga, trainer van een groep atleten bij SR, finishte als pacer in een tijd van 3 uur 39.49, Erik Huisman finishte in een tijd van 4 uur 13.32, Raymon Epping had dit keer als doel “heel blijven en uitlopen”. Zijn vorige Rotterdam marathon eindigde in 4.50.35 en dit jaar liep hij de 42km en 195 meter in een persoonlijk record van 4 uur 45.48.
    Gijs Graveland moest volgens de tijdregistratie helaas uitstappen na ongeveer 25 km.

    De dag er voren gaven de D-junioren (jongens en meisjes onder 14) teams van SR nog een visitekaartje af tijdens de eerste landelijke competitiewedstrijd in Utrecht. Met name bij het eerste onderdeel, de sprint estafette was de teamspirit goed zichtbaar en dat vertaalde zich in een prachtig resultaat. Bij de jongens bracht de slotloper het stokje als tweede over de meet in de serie, de meisjes wonnen hun serie. Na de estafette volgden diverse individuele onderdelen: De jongens eindigden als 9e clubteam van de 15, de meisjes als 6e van de 12. De individuele prestaties van Ibi Bontenbal bij verspringen (3.98 m / 4e plaats), Janno de Pater op de 1.000 meter (3:25.69 / 4e plaats), Robin Hermeler bij kogelstoten (7.16 m/ 4e plaats) en Anneke Siedsma bij het speerwerpen (12,15 m / 4e plaats) en het discuswerpen (17,42 m / 1e plaats) sprongen het meest in het oog.

    Sydney Epping in actie op de 1000 meter tijdens CD junioren competitie