Snelle Rakker, de clubmascotte van Sportclub Reeuwijk, kwam afgelopen zaterdag handen en voeten tekort. De grote aanwas van “fitkids” – 4/5 jarige atleetjes in de dop die spelenderwijs kennis maken met de sport – was niet weg te slaan bij de snelste haas van Reeuwijk en omstreken, die zoals altijd met een grote lach alle kids een fluffy aai over de bol, een pluizige high five of een super zachte brassa gaf. De nieuwste lichting jeugd atleten was met 15 kinderen aanwezig bij de clubkampioenschappen van Sportclub Reeuwijk, die afgelopen zaterdag gehouden werden aan de Buitenomweg in Reeuwijk.
pupillen sprint clubkampioenschap 2024
De vaders en moeders mochten voor de gelegenheid ook aan de bak. Letterlijk dan welteverstaan, omdat er na afloop in de gezellige kantine weer Oerhollandse pannenkoeken op het menu stonden. Maar ook op sportief gebied, mochten de ouders laten zien wat ze waard zijn. Alle ouders van de fitkids en de pupillen waren uitgenodigd om deel te nemen. Vooraf konden zij op twee woensdagen meetrainen met de kinderen, zodat ze voorbereid aan de start kwamen.
Start 800m Junioren SR clubkampioenschappen 2024
De saamhorigheid spatte eraf deze zaterdag. De junioren en senioren die als (assistent) trainer de jongste jeugd begeleiden, werden op hun beurt aangemoedigd door die jonkies. En terwijl de één bezig was met het inwerken voorafgaand aan het volgende onderdeel, werd de ander opgepept tijdens diens wedstrijd. De senioren en masters die tussendoor even pauze hadden in hun allround (middellange afstand) clubkampioenschap, genoten net als de kinderen van pannenkoeken met stroop en poedersuiker. En van de 4×80 en 4×100 meter estafettes die tussendoor werden gelopen.
clubkampioenschappen loopgroep 2024
Voor iedere clubkampioen was er bij de prijsuitreiking na afloop een “gouden” medaille en eeuwige roem. En voor iedere deelnemer een herinneringsmedaille.
Woensdag 2 oktober werd de tweede BRAVO training gegeven op de atletiekbaan van Sportclub Reeuwijk. Daar hebben ongeveer 20 kinderen kennis gemaakt met de sport. Op zaterdag 16 november 2024 zal de Reeuwijkse Houtcross weer de eerstvolgende wedstrijd zijn, die de vereniging organiseert.
De jeugd atleten zijn klaar met de regionale en landelijke competities. De Zuid-Holland Midden pupillencompetitie sloten ze af bij AV Gouda met 20 SR atleten, met individuele prijzen in het prestatie klassement voor diverse SR pupillen. De CD junioren sloten de ZHM competitie af in Leiden. Er sneuvelde weer menig persoonlijk record.
Op 6 juli stond de Ekiden in Rotterdam op het programma, het is de verschillende loopgroepen van Sportclub Reeuwijk weer gelukt om atleten enthousiast te maken om hieraan mee te doen.
Met code geel als weersvoorspelling gingen de SR atleten op weg naar Rotterdam, met tenten, vlaggen en stoelen. Ondanks een aantal atleten die geblesseerd waren, hebben we ook dit jaar weer 4 teams die mee deden, een team bestaat uit 6 lopers.
De verschillende loopgroepen van SR waren vertegenwoordigd en dat maakte het extra leuk en gezellig! Een echte clubactiviteit. Om 10.00 uur stonden de 2 tenten en werd het tijd voor een lekker bakkie koffie. Nog een groepsfoto maken (wat een mooie groep) en toen werd het langzaamaan tijd voor de eerste lopers om zich klaar te gaan maken voor de start. Nog even een kort praatje en toen konden ze op pad. Dat er veel wind stond was een feit, het was vooral voor de latere lopers best gevaarlijk, zo viel er regelmatig een tak van een boom naar beneden. Gelukkig zijn alle 4 de teams zonder verwondingen over de finish gekomen.
Al met al was het weer een gezellige dag met elkaar. Volgend jaar zijn we zeker weer van de partij en wie weet met nog meer lopers en teams. Dus heb je interesse om volgend jaar ook mee te doen, zet het vast in je agenda voor juli 2025!
Met een heerlijk zonnetje en wel wat wind, verzamelden we ons op 7 juni 2024 rond 19.00 uur bij de Elfhoevenplas voor alweer de 2e SR Lisseloop. Want helaas kon de loop in Lisse weer niet doorgaan, wegens werkzaamheden aan de weg. Dit keer met 4 teams aan de start en 2 juryleden die alles in de gaten hielden.
Eerst gingen we op de foto en toen volgde de uitleg over de startvolgorde en looprichting. Nog even iets inlopen en toen klonk het startsignaal van de hoofdjury. De eerste acht lopers vertrokken voor hun ronde om de Elfhoevenplas. Vier lopers liepen met de klok mee en de andere vier gingen tegenovergesteld op pad. Ergens halverwege kwam je elkaar dan tegen en kon je je teamgenoten en concurrenten nog aanmoedigen. Als je dan weer bij het startpunt kwam, stond daar je teamgenoot al klaar om je af te lossen. Die gingen ook vol goede moed op pad om hun ronde zo snel mogelijk af te leggen. En door veel lopers is er ook heel snel gelopen, ja je wil je niet laten kennen natuurlijk! Bij de finish werd iedereen opgewacht en enthousiast binnengehaald. En toen was het afwachten….welk team heeft het snelste de rondes afgelegd?
De jury trok zich even terug en kwam even later met de uitslag. Team 3 was dit keer het snelste. Dat het best spannend was bewijzen team 2 en 4, daar zat maar 3 seconde verschil tussen. Genoeg om nog even over na te praten onder het genot van een hapje en drankje.
Het was al met al weer een geslaagd avondje. Dat deze loop op onze jaarplanning moet komen, daar was iedereen het wel over eens. Nog wel op zoek naar een gaatje in die planning, want ook Lisse willen we volgend jaar gewoon gaan doen. Maar deze loop is ook te leuk om niet meer te doen, zo met alle groepen met en door elkaar is dit echt een clubloop.
Daags na Hemelvaartsdag organiseerde Sportclub Reeuwijk een trainingsdag voor de U16 en U14 junioren. Het weer was uitstekend: een prachtig zonnige dag, maar niet te warm. Goede omstandigheden om lekker te trainen.
In de ochtend was er een sprinttraining, speciaal gegeven door Remko van Gageldonk. Remko behoorde in zijn gloriejaren als atleet van Sportclub Reeuwijk tot de nationale (sub)top van de sprint en hij liet zo nu en dan zien, dat hij de finesses van de sprint beslist niet is vergeten. Aanspannen van je core, knie heffing, als hij het voor doet, lijkt het zo eenvoudig om in korte tijd tot hoge snelheid te komen. Maar onze junioren moesten natuurlijk ook zelf aan de slag. En dat deden ze maar al te graag! De uitgebreide loopscholing die vooraf ging aan de sprints, viel in de smaak. Vervolgens werd er gewerkt aan de finesses van de sprint. Hoe plaats je je voeten, hoe gebruik je je armen? En wat is de houding van je lichaam tijdens de sprint? Reuzeleuk en bijzonder nuttig.
Samen aten we een broodje en het fruit dat gesponsord was door Jumbo Reeuwijk. Want na de lunch stond er alweer een andere toptrainer klaar om de junioren van tips te voorzien: Pelle Rietveld. Ook alweer een oud atleet van onze club, die het ver geschopt heeft. Wat heet: hij vertegenwoordigde als meerkamper van TeamNL ons land tijdens internationale wedstrijden.
Na een nieuwe warming up en een korte introductie gaf Pelle, die in het dagelijks leven leraar op een basisschool is, een training hordenlopen. Met allerlei oefeningen, specifiek gericht op het hordenlopen lukte het hem om kleine successen te behalen bij de atleten. Voor de één was dat een geslaagde hordenpassage in een vast ritme van 3 of 4 passen, voor de ander was dat het angstvrij over de horden scheren. Want als je ooit een keer over zo’n horde gestruikeld bent, dan is het nog niet zo gemakkelijk om bij de volgende keer dat je eroverheen vliegt erop te vertrouwen, dat je weer op je voeten terechtkomt. Nu dat vertrouwen weer terug kwam, zag je de junioren atleten langzaam maar zeker meer risico nemen. Want uiteindelijk is het de bedoeling, om er zo snel mogelijk overheen te gaan.
Aan het einde van de dag was er nog een gezamenlijke afsluiting met limonade en met dat prachtige weer mocht een waterijsje niet ontbreken. Op naar de eerstvolgende wedstrijd…benieuwd of de junior atleten de vruchten gaan plukken van deze extra trainingsdag: 18 mei is de 2e landelijke competitiedag!