Atleten SR geïnspireerd door Spelen.

Tijdens de clubkampioenschappen van atletiekvereniging Sportclub Reeuwijk afgelopen zaterdag 25 september was te zien dat de goede prestaties van de TeamNL atleten tijdens de Olympische Spelen in Tokyo afgelopen zomer indruk hebben gemaakt. Die prestaties hebben gezorgd voor nog meer enthousiasme en inspiratie. “De aanwas van jeugdatleten is de afgelopen weken iets gegroeid”, vertelt pupillen coördinator Christy Smits. “En dat was hard nodig” vervolgt zij haar verhaal. “Want het aantal leden is door de Corona crisis en de renovatie van de eigen atletiekbaan gedaald. We zijn een kwart van ons ledenaantal kwijtgeraakt de afgelopen 2 jaar.” Vanwege de problemen met de aanleg van een nieuwe toplaag op de atletiekbaan van de club uit Reeuwijk, moest voor diverse trainingen worden uitgeweken naar de baan van AV Gouda. “De samenwerking met AV Gouda was heel fijn en we hebben dankbaar gebruik gemaakt van hun aanbod om ons te helpen, maar het is goed dat we weer terug zijn op ons eigen complex. Nu kunnen we weer herstellen wat we zijn kwijtgeraakt.”

Tijdens de zomervakantie zijn er diverse activiteiten gehouden met als uiteindelijk doel om de jeugd van Bodegraven Reeuwijk weer aan het sporten te krijgen. Het aantal leden van de vereniging moet weer omhoog om toekomstbestendig en financieel gezond te blijven. Iedereen is welkom bij Sportclub Reeuwijk om een aantal proeftrainingen te komen volgen, informatie vind je op onze website.

De goede prestaties van de Nederlandse topatleten helpen daar wel bij. Na terugkeer op de eigen atletiekbaan zijn er bijvoorbeeld voor de junioren op vrijdagavond extra techniek trainingen toegevoegd aan het programma. Mede door het succes van de 4×400 mannen estafette in Tokyo is dit ook binnen de vereniging hot. De junioren van SR hadden er daarom extra op getraind. En als je dan tijdens de clubkampioenschappen, die traditioneel het slotstuk van het baanseizoen vormen, je beste prestatie mag neerzetten, dan mag je daar best trots op zijn. De mixed teams van jongens en meisjes junioren knalden uit de startblokken en gaven in vliegende vaart het stokje aan elkaar door tijdens de 4×60 meter.

Vervolgens gingen de atleten verder met hun individuele onderdelen. Elk nadeel heeft zijn voordeel…door het uitvallen van wedstrijden in het afgelopen seizoen, was zeker de jeugd sterker, sneller en behendiger geworden, dus menig PR werd verpulverd. De 35 atleten die deze dag actief waren wisten bij elkaar 125 persoonlijke records scherper te stellen. Zo waren er verschillende pupillen en junioren die op alle 6 de onderdelen van hun meerkamp hun persoonlijk record wisten te verbeteren. Luca Domburg wist in zijn categorie met het vortexwerpen het club en baanrecord aan te scherpen.

Voor de loopgroepen was er een allroundkampioenschap georganiseerd. Deze atleten lopen om het uur een afstand beginnend met de 1500 daarna een 800 meter, een 400 meter en afsluitend voor de vrouwen een 3000 meter en voor de mannen een 5000 meter. Voor Liesbeth Windhorst waren er met het lopen van het allroundkampioenschap baanrecords op 400, 800 en 1500 meter. Voor de masters die naar adem hapten na de 3.000 (vrouwen) respectievelijk 5.000 meter (mannen) ligt dat precies andersom. Des te knapper dat zij van jaar op jaar hun prestaties weten te behouden.

In een goede sfeer en met dank aan prachtig najaarsweer en de inzet van vrijwilligers werd de dag beëindigd, zoals we begonnen. De mixed 4×100 meter sprint van een team van U23 was het vuurwerk waarmee de dag werd geëindigd. Tevreden keerde iedereen huiswaarts om zich op te maken voor het najaar waarin de regionale crosscompetitie op zaterdag 20 november het strand van de surfplas weer aandoet.